Reacties van het publiek


Het was super, de kinderen waren geboeid. Het verhaal sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. Een beetje stout vinden ze leuk! Erg leuk programma! De begeleiding met gitaar geeft toegevoegde waarde. We hebben genoten van jullie!

Ingeborg Buikema, leerkracht op de openbare basisschool Aldoende, Amsterdam
februari 2009


Het verhaal werd heel rustig met een goede spanningsopbouw voorgelezen. Het was daardoor ook interessant voor tweetalige kinderen. De kinderen hingen aan de lippen van de schrijfster. Het verhaal sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen.
We hebben aan de hand van de liedjes vooraf kringgesprekken gevoerd. De onderwerpen zijn heel herkenbaar voor de kinderen. Ze hadden er veel associaties en verhalen bij. Leuk dat het niet van die standaard kinderliedjes zijn. De kinderen pikten het goed op, sommige liedjes zijn nog wat te moeilijk en daar kunnen de kinderen dan bijvoorbeeld alleen het refrein meezingen. Handig dat de liedjes op een cd staan, we hebben 'm veel gebruikt.
Ik vind de combinatie van het verhaal en de liedjes erg leuk. De kinderen zijn ook erg enthousiast.

Carolijn Raes, leerkracht op de Lidwinaschool, Amsterdam
februari 2009


Wij hebben genoten van jullie optreden.
Ik hoorde van een moeder dat haar zoontje (groep 3) ook erg onder de indruk was geweest. Hij was heel blij thuisgekomen. Nu ken jij dat jongetje niet, maar voor ons was dat heel bijzonder om te horen. Hij heeft heel veel moeite met het leerstofaanbod. Hij werkt alle dagen KEI-hard en hij heeft zó genoten en zich zó kunnen verliezen in verhaal en muziek...
En, er willen ook een paar kinderen op gitaarles. Dus aan Gerrit ook de complimenten.
Als je kinderen weet te boeien en aan te sporen, doe je het super.

Ineke Lahuis
leerkracht op Katholieke Basisschool de Polhaar, Dalfsen
april 2008


De kinderen waren erg enthousiast. Altijd een leuke voorstelling, ga zo door!

Simone Eikelboom
leerkracht op basisschool De Kraanvogel, Amsterdam
maart 2008


Het was geweldig!
De kinderen hebben het heel leuk gevonden.
Het boekje heb ik nog een keer voorgelezen in de klas.

Saskia Alkema
leerkracht op basisschool Frankendael, Amsterdam
maart 2008


Het muzikale voorleesprogramma van Joke en Gerrit over Pelle is enorm aanstekelijk. Kinderen zitten op het puntje van hun stoel als Joke over Pelle voorleest. En als Gerrit op zijn gitaar liedjes gaat zingen, dan gaan de kinderen helemaal los. Ze klappen, dansen en zingen mee. Zelfs als jongere oudere kun je eenvoudigweg niet stilzitten. De afwisseling tussen muziek en voordracht maakt het programma sterk en zorgt ervoor dat je je niet verveelt.

Paul Klarenbeek
hoofd communicatie Fries Museum, Leeuwarden


De streken en avonturen van Pelle worden door de schrijfster op een levendige manier verteld, afgewisseld met een vrolijke gitarist die liedjes zingt met de kinderen. De ondeugende pretogen van dit duo verklappen al dat Pelle geen lieverdje is; het verhaal zit vol spanning en afwisseling. De swingende liedjes kun je gemakkelijk meezingen, zo worden de kinderen betrokken bij het verhaal en Pelle wordt hun idool. Het plezier spettert er van af!

Sanne Andringa
stagiaire educatie & informatie Fries Museum, Leeuwarden


Op onze afsluiting van de kinderboekenweek op 14 oktober 2004 konden wij genieten van het duo Gerrit de Boer en Joke vd Kamp. Het werd een heel feestelijke afsluiting waarbij Joke uit het boek 'Pelle kan het zelf wel' voorlas en Gerrit de liedjes deed. De kinderen kenden alle liedjes, waardoor het een swingend geheel werd. Naar het verhaal werd geconcentreerd geluisterd. Het lied 'Ik ben boos' werd met volle overtuiging gezongen. De liedjes nodigden uit om met volle expressie mee te zingen.
Het was gewoonweg geweldig. De kinderen hadden het er na de herfstvakantie nog over. Dat zegt genoeg!

Marijke Groothuis
muziekdocente en muziektherapeute School Lyndensteyn (Speciaal Onderwijs voor lichamelijk en meervoudig gehandicapte kinderen) Beetsterzwaag


Tijdens de afsluiting van de kinderboekenweek op School Lyndensteyn in Beetsterzwaag, zijn Gerrit de Boer en Joke van der Kamp, schrijfster van het kinderboek Pelle kan het zelf wel, in staat geweest onze leerlingen als groep, ondanks het grote verschil in ontwikkelingsniveau, op fantastische wijze te boeien.
Joke van der Kamp vertelde het verhaal en Gerrit de Boer verzorgde in het verhaal de muzikale verwerking. Door de afwisseling in vertelmomenten en muzikale activiteiten, beleefden de leerlingen het hele verhaal intens mee. De ingebrachte repeterende muzikale aspecten maakten de leerlingen alert. Ook al waren ze soms misschien de draad even kwijt, de (herkenbare) herhaling 'trok' hen zo terug in het verhaal. Ze kregen iedere keer opnieuw de gelegenheid in te stappen.
Het doet je genoegen om te zien dat het mogelijk is om leerlingen die op verschillende ontwikkelingsniveaus functioneren, toch samen kunnen genieten van hetzelfde verhaal en dat ieder het op zijn eigen niveau kan verwerken.

Wytske Hoekstra
afdelingshoofd van de onderbouw School Lyndensteyn (Speciaal Onderwijs voor lichamelijk en meervoudig gehandicapte kinderen) Beetsterzwaag


Geluidsopnames
Schrijfster
Gitarist/componist
Foto's
Contact